Sabtu, 16 Oktober 2010

tulisan Cerpen cinta, air mata, dan pengorbanan

Nama : Apriyanto Muchid
Kelas : 2 ea 16
Npm : 10209647
Tulisan,,
Cerpen cinta, air mata, dan pengorbanan
Mata kuliah : ekonomi koperasi #
Nama dosen : Lista kuspriatni

Aku melangkah menuju ke sebuah kedai di perkarangan Kota Bharu dengan menaiki sebuah motorsikal berwarna biru milikku.Aku mencari-cari sebuah kedai kasut yang dikhabarkan oleh kawan ku yang menjanjikan jawatan sebagai pembantu penjual kasut.Aku mencari pekerjaaan sebegini adalah untuk mengisi masa kekosongan oleh kerana aku baru sahaja menduduki peperiksaan SPM dan juga ingin mencari pengalaman

Setibanya aku disebuah perhentian bas,aku menghentikan dan mematikan motorsikal ku dan ku bangun dari motorsikalku dan melihat sebuah bangunan yang berwarna hijau.aku menuju kesana dan bertanyakan kepada pakcik yang berada duduk di sebelah pintu masuk."Pakcik,ini kedai kasut H2 kan?ujarku kepada pakcik yng sedikit kelihatan agak garang."Ye nak,ni la kedai kasut H2!X Nampak ke kt signboard depan tu tulis H2!Aku tersipu-sipu malu dengan kata-kata pakcik itu oleh kerana aku masuk dengan tergesa-gesa tanpa melihat signboard didepan pintu.

Aku bertanyakan kepada pakcik itu tentang jawatan kosong yang ditawarkan oleh kedai ini.Lalu pakcik itu menyuruhku masuk ke dalam bilik Big Bos yang berada di seblah kiri pintu masuk..Semasa aku menuju ke bilik itu,aku melihat seorang perempuan mentertawakan aku disebabkan kesalahan kecil aku tadi.Pandangan pertamaku begitu teruja kerana perempuan yang mentertawakan aku begitu cantik dan ayu sekali.Dengan pantasnya aku tunduk kembali dan menuju ke bilik Big bos kedai itu.

Alhamdulillah aku Berjaya mendapat pekerjaan itu dan aku dapat berkerja di kedai ini pada minggu depan.2 Mei 2004,aku menaiki motorsikal ku dan menuju ketempat kerja ku.ini adalah hari pertamaku,jadi aku ketempat kerjaku dengan begitu awal sekali.Sampai aku disana,Aku melihat kelibat 7 orang didepan pintu sedang menyapu dan membersih di luar pintu masuk kedai itu.Aku menyapa pakcik tadi bertanyakan tentang kerja yang perlu kubuat.Die memberi sehelai kain buruk dan penyapu lalu menyuruhku membersihkan cermin dan menyapu dibeberapa kawasan.semasa aku sedang membersihkan cermin kedai itu,aku mencuri pandang gadis yang Berjaya mencuit hatiku itu.aku melihat die sedang membersihkan lantai didalam kedai.Didalam benak hatiku berkata,alangkah indahnya kalau gadis ini menjadi milikku yang perfect dan memenuhi citarasa ku ini.selepas menyelesaikan kerja-keja membersih,big boss menyuruhku naik ke tingkat atas bersama seorang lelaki yang bernama hafidz yang merupakan pekerja disitu jugak.aku ditempatkan di unit menyimpan barang(Store).Disitu aku melihat begitu banyak kotak-kotak kasut yang disimpan ditas rak dengan tersusun sekali.Hafidz menyuruhku menghafal jenama-jenama kotak disana kerana jika permintaan kasut dari customer dibawah,kita harus mencari dengan pantas dan memberikan kepada pekerja bawah menggunakan lif barang.Dengan tekunnya aku cuba menghafalkan kedudukan jenama kasut yang berada di rak itu dan Berjaya Berjaya menghafalnya dalam masa 3 hari.

Hari silih berganti dan genaplah seminggu aku bekerja disitu.Ketika waktu rehat,semasa aku ingin turun kebawah,aku melihat gadis itu berada diatas kerusi.Lalu aku menegurnya bertanyakan khabar dan namanya.

"Saya sihat jer.Awak sihat?hehehe nama saya Aleeka Sofea binti zain dan awak bleh panggil saya Sofea jer.Name awak Mohd Hakim Aiman kan?ujarnya kepadaku.

'Saya sihat jer,Macam maner awak bleh tahu name saya?

"Ala kitaorang biase mengumpat pekerja-pekerja kat sini,bukan setakat name awak jer saya tau,name ayah awak pom saya tau"

Aku tergelak sakan dengan telatah percakapan gadis yang bernama sofea itu.Aku mengajak dia makan bersama-sama dengan ku disebabkan aku tidak mempunyai teman di sini.

Semasa disana,Die memesan air Sun Quick ais untuk dibungkus.Dengan rela hati jer,aku mengOFFERkan diri ku untuk belanja makan LUNCH ini.Ini kali pertama dalam hidupku,aku Dating dan belanja seorang gadis yang amat cantik sekali

Setelah selesai waktu berehat,kami menuju ke tempat kerja kami,semasa ON THE WAY nak balik,HANDPHONE aku berbunyi,bekas kekasih ku menelefon aku untuk kembali disisiku,aku leka dengan berbualan itu sampai aku lupa untuk melihat kiri-kanan semasa melintas jalan raya,sebuah kereta berwarna biru laju dan hamper melanggarku.Saat aku hamper dilanggar,Tiba-tiba tanganku ditarik oleh sepasang tangan yang lembut yang telah menyelamatkan aku dari dilanggar oleh kereta.syukur Alhamdulillah kalau bukan kerana sofea,dah lama aku masuk Wad ICU ataupom terus ke lubang kubur.Aku tersenyum dan berterima kasih kepadanya.Ini adalah pertama kali seorang wanita bukan muhrim telah memegang tanganku(batal la air sembahyang).

14 June 2005,Genap la 2 bulan 3 hari aku bekerja disini,aku telah ditawarkan masuk ke Universiti Kuala Lumpur untuk melanjutkan pengajianku di peringkat diploma dalam bidang computer.Tarikh yang dibagi untuk mendaftar adalah 21 hb june,bermakna aku mempunyai 6 hari lagi untuk bersedia ke sana.Aku berjumpa dengan big bos untuk berhenti kerja dalam masa terdekat kerana ingin melanjutkan pelajaranku.Dia memberikan ku gaji dan memujiku kerana aku tekun dan berdedikasi dalam kerja(Bangga ar).

Keesokan harinya,aku berjumpa dengan Sofea di Kota Bharu Mall.Aku ingin mengatakan kepadanya bahawa aku mencintainya..tapi lidahku kelu didepannya.Aku melihat reaksi matanya seolah-olah menanti sesuatu ungkapan dari bibirku.Kami hanya berjalan disekitar Hypermarket itu dengan diam membisu.Jam menunjukkan pukul 5.30 Petang,dia meminta izin dari ku untuk pulang.aku menghantarnya ke rumah dengan kereta milik bapaku.Sesampainya kami di rumahnya,Dengan spontannya lidahku berani mengatakan "saya sebenarnya dah jatuh cinta kat awak,saya ingin awak menjadi teman hidup saya,adakah awak sudi?"

"Itu yang saya menanti ungkapan dari awak,susah ker nak mengungkapkannya?saya menanti kata-kata awak dari awal perkenalan kita lagi"balas nya kepadaku sambil membuka pintu kereta untuk beredar.dia memberikan satu senyuman yang begitu manis kepadaku .Aku merasakan macam dunia ni ana yang punye(Kata-kata P.Ramlee dalam cite madu tiga),terjoget sini,terjoget sana..macam kera dengar lagu M.jackson jer.


Bermulalah Sketsa cintaku dengan Sofea yang memberi satu pengertian indah tentang cinta,ketabahan,kesabaran,kesetiaan,kegembiraan dan juga kesedihan.Aku telah pom menjadi Mahasiswa di universiti kuala lumpur,manakala sofea pula mahasiswa di Universiti kebangsaan Malaysia(UKM)dalam bidang komunikasi dan media.Kami kerap kali berjumpa dan makan bersama-sama.KLCC,Midvalley,The mines,Masjid India,One Utama,sunway pyramid,The mall, dan semua kawasan di sekitar kuala lumpur dan Selangor telah ku terokai bersama kekasihku Sofea.Aku gemar berjalan dan sofea pula gemar bershopping.Kami mempunya hobi dan citarasa yang sama.Aku masih ingat lagi waktu kami berdua naik perahu mengelilingi pusat shopping complex the mines Serdang,aku rasa bagaikan berada di Venice jer dengan kawasan yang indah,dengan hanya kami berdua di atas perahu tu.Aku telah memberi seutas rantai kepada sofea.sofea nampak terkejut dengan pemberian ku ini.Aku telah mengkalungkan rantai itu dilehernya dengan bersaksikan air tasik yang jernih,ikan yang berenang-renang ditasik,rumput yang menghijau,langit biru yang luas terbentang …wah indahnya hidup bercinta dengan suasana harmoni dan nyaman.Rantai itu tanda kesetiaan ku dan cintaku tidak pernah untuh terhadap gadis yang bernama sofea.

TUP-TUP,genaplah 3 tahun aku Couple dengan Sofea.Sofea telah Berjaya menamatkan pengajiannya di peringkat ijazah,manakala aku mempunyai satu semester lagi untuk menamatkan pengajianku.Sofea mengajakku untuk ke Konvokesyen nyer di UKM bangi dan menerima ajakannya itu walaupom jaraknya agak jauh(rasanya 30 KM).21 julai 2007,jam menunjukkan pukul 7.00 pagi.Aku pening memikirkan pakaian yang harus aku pakai untuk hari konvokesyen kekasihku ini.Puas ku terokai almari burukku untuk mencari pakaian yang sesuai untuk ke sana.xkan aku nak pakai T-shirt ngan seluar jeans..nampak selekeh giler..ataupom xkan pakai tuxedo ngan pakaian formal,Nampak aku plak yang nak Grad.Last-last aku pakai kemeja ngan seluar jeans..yang mungkin bagiku match dengan majlis tu.

Aku meminjam motor dari kawan ku untuk kesana.Aku membawa Sejambak Bunga yang baru dibeli semalam dan sebentuk cincin emas putih untuk diberikan kepada kekasihku sofea.Cincin itu yang akan menjadi simbol hubungan cinta ku dengannya yang telah masuk tahun ke 3……….
Setibanya aku di sebatang jalan berhadapan dengan UKM,aku terpaksa memperlahankan motorku kerana Handphone didalam poketku berbunyi,sofea menelefon bertanyakan aku dimana..aku menjawap aku dah hamper dekat dengan UKM,Tiba-tiba……………..
Aku merasakan aku terjatuh jauh dari motorku,aku melihat bunga-bunga yang kubeli bertaburan di udara…aku terjatuh menyembah jalan raya yang bertar..aku melihat orang ramai yang berada disitu datang membantuku,aku dapat merasakan denyutan jantungku kuat berbunyi..Dup..dup…dup….Seketika itu,penglihatan dan pendengaranku terganggu..dan aku lupa apa yang terjadi selepas itu.aku dilanggar oleh sebuah kereta proton wira dengan laju dari arah belakang,pemandu itu dipercayai gagal mengawal keretanya lalu merempuh motorku dari arah belakang.

3 Bulan aku koma di hospital Kuala Lumpur,12 oktober 2008,jam 8.30 malam,aku membuka mataku setelah sekian lama tertutup.Aku melihat kedua-dua ibu bapaku dalam keadaan kegembiraan sambil menitis air mata melihatku.aku kehairanan dengan tingkah laku mereka,mereka memeluk diriku…
Setelah sedar dari koma,aku nampak fizikal ku telah berubah,macam ada sesuatu yang telah hilang.Aku melihat kerusi roda disebelah kananku yang diletakkan oleh doktor.aku membuka selimut yang menutupi kaki ku,alangkah terkejutnya apabila melihat sepasang kakiku telah hilang akibat kecelakaan itu.Aku menangis sepuas-puasnya mengenangkan nasib yang menimpa diriku.aku kini cacat tanpa kedua-dua belah kakiku.Bagaimana aku ingin bergerak,bermain bola,berjalan apatah lagi bekerja nanti…Mungkin ini satu dugaan yang paling besar dalam hidup aku.Aku pasrah dan redha dengan Ketentuan Illahi,aku anggap ini satu ujian dariNya….

Sebulan selepas itu, Aku dibenarkan keluar dari hospital setelah diberi kebenaran oleh doktor untuk dibawa pulang.Aku dibawa oleh kerusi roda yang baru dibeli oleh ibu-bapaku.Kerusi inilah yang akan menjadi nadi untuk aku bergerak kesana-sini nanti…Setibanya aku dirumahku,aku disambut oleh sepupu-sepupu dan kawan-kawanku yang menantiku di perkarangan rumah.Aku dibawa masuk ke bilikku..Betapa rindunya aku terhadap bilikku ini setelah hampir 4 bulan aku tidak balik kerumah.Last aku balik kerumah ketika hari pernikahan kakak pada 21 mei 2007.
Aku terlihat sebuah gambar yang digantung didalam bilik.Gambar yang memaparkan seorang gadis yang amat kucintai yang memberi kegembiraan dalam hidupku selama ini.Aku sudah lama tidak berjumpa dengannya .Semenjak aku di hospital,aku tidak pernah nampak kelibatnya datang untuk melawatku…


Aku begitu merinduinya,tapi adakah dia masih merinduiku ?setelah sekian lama tidak berjumpa,apatah lagi dia masih tidak tahu yang aku sekarang sudah cacat!!Mungkin dia sekarang malu untuk bercinta dengan seorang yang cacat,atau mungkin cintanya telah berkurangan setelah aku lari darinya?
Aku terpaksa melupakannya setelah melihat kekurangan pada diriku.Biarlah aku bersendirian tanpa cinta dari seorang gadis yang paling dicintai..

Setelah genap 5 bulan aku dirumah,Ujian dari Tuhan datang lagi menguji kekuatan iman dan diriku ini,aku rebah tiba-tiba semasa ingin mengambil wudud untuk menunaikan solat Magrib.Ibu dan ayahku segera menghantarku ku ke Hospital Kota Bharu Di Unit Rawatan Rapi.Doktor mengesahkan aku perlu dibedah kerana untuk membuang darah beku dikepala ku yang disebabkan kemalangan tempoh hari.Setelah 5 jam aku dibedah,doktor mengesahkan bahawa jangka hayat ku adalah 50-50 kerana aku juga mengalami kegagalan kedua-dua belah buah pinggang.

Aku diletakkan ke Wad Delima iaitu wad untuk pesakit luar.Disinilah bemulanya aku menulis kisah ceritaku ini untuk tatapan semua..Aku amat gembira kerana Ibu bapa dan Keluargaku ini masih bersama denganku..Aku juga mendengar berita sedih dan gembira dari saudaraku iaitu cerita tentang perkahwinan sofea dengan Lelaki pilihan emaknya yang merupakan seorang jurutera computer.

Aku sangat gembira kerana sofea sudah bahagia bersama Lelaki pilihannya yang akan meniti alam perkahwinan nanti, dan yang sedihnya cintaku bersamanya hanya berkubur disini…

Buat Sofea,Tahniah kerana anda bakal menjadi isteri orang dan Saya akan berdoa semoga perkahwinan anda berkekalan sehingga akhir hayat.Andalah Cinta pertama dan terakhir saya,walaupun terkubur disini,saya tetap menyayangi awak seperti mana pertama kali saya mengenali awak…mungkin ini bukan jodoh kita…

20 hb Disember 2007,aku mengalami kesakitan dikepala ..dan darah keluar dari hidung ku ini.Aku menahan kesakitan itu dengan sepenuh kekuatan ku ini,aku mengesat darah yang keluar tidah henti-henti dari hidungku ini..Aku merebahkan tubuhku ini…sambil menunggu ibuku yang baru dalam perjalanan untuk melihatku…aku lihat diriku ini semakin lemah dan aku…

Pn Suriani: Mohammed Hakim Aiman telah pergi ke Rahmatullah pada 20 hb disember 2007 Pada hari Khamis Di Wad Delima pada pukul 5.50 petang.Arwah menghidapi kompilasi buah pinggang dan luka di otaknya disebabkan kemalangan tempoh hari.Semoga Arwah ditempatkan Di tempat orang-orang yang mukmin dan soleh.Al Fatihah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar